Trefwoorden : Lichamelijk, Functioneren

Ik zit in een visuele cirkel qua vermoeidheid en down zijn. Ik wil hier heel graag uitkomen. Maar echt sporten kan ik niet door mijn gezondheid, maar ik voel nu dat ik fysiek niet veel kan en mentaal er steeds meer onder ga lijden.. Hoe stop ik dit?? Ik wil weer vrolijk zijn!!

Antwoord van de coach

Astrid Maria
2 jaar lid, 35 antwoorden
Beste Rosanne,

Je wilt uit de cirkel van vermoeidheid en down zijn breken, en dat is heel begrijpelijk. Je zegt dat je fysiek niet veel kunt. Voor je in actie komt, is het belangrijk om niet meer te rekenen met termen als veel of weinig. Dit is namelijk vergelijken, en dat ontmoedigt. Je vergelijkt je met wat je ooit kon, of met wat anderen kunnen. Laten we het even alleen hebben over jou, in het nu en hier. Laat alle zelfbestraffende en oordelende gedachten los. Want die maken je passief en somber. We nemen als uitgangspunt acceptatie van wie jij bent ,wat je kunt en wat je wilt. Gefeliciteerd dat je stappen wilt zetten, geef jezelf daarvoor maar een schouderklopje voor we beginnen over het hoe en wat.

Een praktisch punt is dat je bij welke manier van in actie komen ook, wel gebruik moet maken van de kennis om je heen. Wil je lichamelijk meer gaan doen, dan is het verstandig met je dokter te praten. Wat vindt zij of hij van de zaak? Wat is haar of zijn advies? Voor alles, moet je voorkomen dat je overbelast raakt of dingen doet die voor jouw lichaam niet goed zijn. Weet wat er praktisch gezien kan en mag, voor je actie onderneemt.

Coaching

Sporten, Rosanne, dan noem je nogal wat. In realiteit zijn er niet zo gek veel mensen die duurzaam en regelmatig sporten. Maar er zijn wel veel mensen die bewegen zoals dat voor hun geest en lijf haalbaar is. Vergeet even de lijstjes en de standaards die allerlei instanties ons met de beste wil van de wereld voorleggen. Als je daarop mikt, ben je al ontmoedigd voor je maar kunt beginnen. Nogmaals, het gaat hier om jou. Ik kan niet jouw huiskamer inkijken, dus weet ik niet wat jij kunt of wat je medische situatie is. Dus ik noem maar wat mogelijkheden om je fantasie op gang te krijgen. Er zijn mensen die in beweging komen wanneer ze elke dag een paar minuten door de kamer dansen op hun favoriete muzieknummer. Er zijn mensen die af en toe overdag een minuutje rekken en strekken. Met kat of hond of eventueel kleiner zusje/broertje spelen is ook beweging. Wie lichamelijk of energetisch beperkt is, kan misschien een paar rondjes door het huis lopen en eventueel met de armen zwaaien onderweg. En zo zijn er tal van mogelijkheden. Mensen met zwakke benen dansen ook, bijvoorbeeld.. maar dan in een rolstoel. Enzovoort. denk creatief!

De truc zit hem in het nét eventjes aandrukken tegen de grenzen, maar zonder overdrijven (en zoals gezegd vanuit een verantwoord beginpunt, in overleg met je huisarts). Van minder bewegen dan goed voor je is word je minder energiek, en daar moet je dus soms door een stukje moeheid heenbreken. Maar blijf vriendelijk voor jezelf. Liep je gisteren twee keer twee minuten door het huis, dan is vandaag drie keer twee minuten een fantastisch resultaat. Speelde je gisteren met de kat zonder dat je echt zin had en bemerk je vandaag wat energie bij jezelf, dan is dat ook geweldig. Trek niet verbeten en vol boosheid op jezelf of het leven aan grenzen volgens een idee als 'elke dag een halfuur fors sporten is zoals het hoort'. Trek wél zachtjes en met zelfacceptatie vandaag aan die ene grens waaraan je gisteren bent beland. Het uitgangspunt is positiviteit en oordeelvrijheid.

Tips

Tackel zelfsaboterende gedachtes en gedachtes die jou zoals je bent en doet afkeuren. Zeg resoluut 'stop' tegen jezelf als je iets denkt waardoor je je slechter over jezelf voelt. Zo zou je je beste vriendin toch ook niet behandelen?

Denk je iets negatiefs, dan kun je er ook een positieve gedachte tegenover zetten. Bijvoorbeeld:

'Ik kan niet veel vergeleken bij anderen'
wordt
'Ik ben wie ik ben, en ik ben goed zoals ik ben'.

Noteer elke dag de positieve dingen die je bereikt hebt. Bijvoorbeeld 'vijf minuten blokje om gelopen' of 'drie minuten gerekt en gestrekt'. Maar je kunt er ook dingen in zetten als 'vandaag heb ik de negatieve gedachte dat ik (xxx...) omgebogen in de positieve gedachte dat ik (xxx..) Dit kan allemaal in een dagboekje, als je wilt een speciaal voor deze gelegenheid aangeschaft mooi boekje.

Plan

* Voor je aan het bewegen gaat, eerst langs de huisarts voor advies.

* Eventueel in overleg met de huisarts, een plannetje maken met haalbare doelen om wat meer in beweging te komen.

* Regelmatig een dagje inlassen zonder doelen of verplichtingen rondom het in beweging komen of het positiever gaan denken. Af en toe even lekker vrij zijn van elk gevoel van 'moeten' of 'dit of dat willen bereiken' is ook belangrijk.

* Boeken in huis halen die je helpen, bijvoorbeeld over versterken van je zelfvertrouwen of zelfacceptatie. Mensen als Dr. Pieternel Dijkstra hebben over dat onderwerp fijne boeken geschreven.

* Jezelf niet afmeten aan ideaalbeelden, andere mensen, degene die je vijf jaar geleden was, enzovoort. Wel doen: gaan voor jezelf, vanuit wie jij bent, hier en nu.

* Jezelf trainen in vriendelijk over jezelf denken, op de hiervoor beschreven manier.

* Eventueel op forums op zoek gaan naar anderen ter herkenning en motivatie. Bijvoorbeeld mensen die meer willen bewegen, of met een voor jou herkenbare lichamelijke situatie leven en daar zo positief mogelijk mee om willen gaan.

* Blijf denken aan het wijze Chinese spreekwoord: Zelfs een wereldreis begint met een enkele stap. Stapje voor stapje, dat is mooi genoeg.

Veel succes en alle goeds gewenst,
Astrid Maria

Nieuwe reactie toevoegen

Om een reactie te plaatsen, kun je hieronder;

Nog meer vragen

PTSS

Marco (21) Mijn huisart heeft me een verwijzing gegeven naar een PTSS behandeling en ik weet of ik er klaar voor ben. sind mijn vader is overleden heb ik er last van, ik heb moeite met mn emoties ( daarom meschien het probleem met de zus) en heb geen enkele eigenwaarde meer over. ik ben kort na overlijden van mn vader vreemd gegaan met mn huidige vriendin en vermaak me met de relatie die we nu hebben en de dingen die we doen. maar voel me nog zo leeg. kan de behandeling helpen daartegen of heb je advies?

Lees het antwoord
Woede

Rene (46) Vervolg van vorige vraag. Gevolg is dat hij nog bozer wordt en met deur gaat slaan. Ik word door die brutaliteit tegen zijn vader zo vreselijk boos. Ik ben bang dat ik hem een keer zo hardhandig beet pak, dat et iets gebeurd. Ik verzeil echt in woede aanval. Ik ben geen narcist, want tegen mijn vrouw en andere kinderen doe ik niet zo. Ook geen andere narcistische dingen. We maken het na zo'n uitbarsting wel goed met elkaar. Wat moet/kan ik doen om woede te voorkomen?

Lees het antwoord
Mijn zoon is brutaal

Rene (46) Rene (40-er): Vader van 3 kinderen (10, 8 en 5 ). Paar jaar geleden PDD-NOS geconstateerd. Nu in therapie bij een psycholoog. 1 op 1 gesprekken, maar ook als echtpaar. Dit ter inleiding. Waar het om gaat, is het volgende: Mijn zoon van 10, kan soms heel erg brutaal zijn. Als ik hem naar zijn kamer stuur (straf), weigert hij dat. Hij wordt dan boos en steeds brutaler. Ik moet hem extreem hard aanpakken om hem dan op zijn kamer te zetten. Ik pak hem dan behoorlijk hardhandig aan.

Lees het antwoord
Misplaatste achterdocht

Jos (25) De laatste tijd ben ik vaak erg achterdochtig naar mijn vriendengroep toe. Zelfs naar mijn allerbeste vrienden, die ik echt volledig vertrouw. Ik twijfel heel vaak of ze mij nog wel leuk en aardig vinden en of ze het nog wel leuk vinden om met mij om te gaan. Ik heb dit weleens besproken en zij zeggen van niet en eigenlijk weet ik dit ook, maar toch blijf ik er aan twijfelen. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Lees het antwoord