Trefwoorden : Lichamelijk, Functioneren

Ik zit in een visuele cirkel qua vermoeidheid en down zijn. Ik wil hier heel graag uitkomen. Maar echt sporten kan ik niet door mijn gezondheid, maar ik voel nu dat ik fysiek niet veel kan en mentaal er steeds meer onder ga lijden.. Hoe stop ik dit?? Ik wil weer vrolijk zijn!!

Antwoord van de coach

Astrid Maria
2 jaar lid, 35 antwoorden
Beste Rosanne,

Je wilt uit de cirkel van vermoeidheid en down zijn breken, en dat is heel begrijpelijk. Je zegt dat je fysiek niet veel kunt. Voor je in actie komt, is het belangrijk om niet meer te rekenen met termen als veel of weinig. Dit is namelijk vergelijken, en dat ontmoedigt. Je vergelijkt je met wat je ooit kon, of met wat anderen kunnen. Laten we het even alleen hebben over jou, in het nu en hier. Laat alle zelfbestraffende en oordelende gedachten los. Want die maken je passief en somber. We nemen als uitgangspunt acceptatie van wie jij bent ,wat je kunt en wat je wilt. Gefeliciteerd dat je stappen wilt zetten, geef jezelf daarvoor maar een schouderklopje voor we beginnen over het hoe en wat.

Een praktisch punt is dat je bij welke manier van in actie komen ook, wel gebruik moet maken van de kennis om je heen. Wil je lichamelijk meer gaan doen, dan is het verstandig met je dokter te praten. Wat vindt zij of hij van de zaak? Wat is haar of zijn advies? Voor alles, moet je voorkomen dat je overbelast raakt of dingen doet die voor jouw lichaam niet goed zijn. Weet wat er praktisch gezien kan en mag, voor je actie onderneemt.

Coaching

Sporten, Rosanne, dan noem je nogal wat. In realiteit zijn er niet zo gek veel mensen die duurzaam en regelmatig sporten. Maar er zijn wel veel mensen die bewegen zoals dat voor hun geest en lijf haalbaar is. Vergeet even de lijstjes en de standaards die allerlei instanties ons met de beste wil van de wereld voorleggen. Als je daarop mikt, ben je al ontmoedigd voor je maar kunt beginnen. Nogmaals, het gaat hier om jou. Ik kan niet jouw huiskamer inkijken, dus weet ik niet wat jij kunt of wat je medische situatie is. Dus ik noem maar wat mogelijkheden om je fantasie op gang te krijgen. Er zijn mensen die in beweging komen wanneer ze elke dag een paar minuten door de kamer dansen op hun favoriete muzieknummer. Er zijn mensen die af en toe overdag een minuutje rekken en strekken. Met kat of hond of eventueel kleiner zusje/broertje spelen is ook beweging. Wie lichamelijk of energetisch beperkt is, kan misschien een paar rondjes door het huis lopen en eventueel met de armen zwaaien onderweg. En zo zijn er tal van mogelijkheden. Mensen met zwakke benen dansen ook, bijvoorbeeld.. maar dan in een rolstoel. Enzovoort. denk creatief!

De truc zit hem in het nét eventjes aandrukken tegen de grenzen, maar zonder overdrijven (en zoals gezegd vanuit een verantwoord beginpunt, in overleg met je huisarts). Van minder bewegen dan goed voor je is word je minder energiek, en daar moet je dus soms door een stukje moeheid heenbreken. Maar blijf vriendelijk voor jezelf. Liep je gisteren twee keer twee minuten door het huis, dan is vandaag drie keer twee minuten een fantastisch resultaat. Speelde je gisteren met de kat zonder dat je echt zin had en bemerk je vandaag wat energie bij jezelf, dan is dat ook geweldig. Trek niet verbeten en vol boosheid op jezelf of het leven aan grenzen volgens een idee als 'elke dag een halfuur fors sporten is zoals het hoort'. Trek wél zachtjes en met zelfacceptatie vandaag aan die ene grens waaraan je gisteren bent beland. Het uitgangspunt is positiviteit en oordeelvrijheid.

Tips

Tackel zelfsaboterende gedachtes en gedachtes die jou zoals je bent en doet afkeuren. Zeg resoluut 'stop' tegen jezelf als je iets denkt waardoor je je slechter over jezelf voelt. Zo zou je je beste vriendin toch ook niet behandelen?

Denk je iets negatiefs, dan kun je er ook een positieve gedachte tegenover zetten. Bijvoorbeeld:

'Ik kan niet veel vergeleken bij anderen'
wordt
'Ik ben wie ik ben, en ik ben goed zoals ik ben'.

Noteer elke dag de positieve dingen die je bereikt hebt. Bijvoorbeeld 'vijf minuten blokje om gelopen' of 'drie minuten gerekt en gestrekt'. Maar je kunt er ook dingen in zetten als 'vandaag heb ik de negatieve gedachte dat ik (xxx...) omgebogen in de positieve gedachte dat ik (xxx..) Dit kan allemaal in een dagboekje, als je wilt een speciaal voor deze gelegenheid aangeschaft mooi boekje.

Plan

* Voor je aan het bewegen gaat, eerst langs de huisarts voor advies.

* Eventueel in overleg met de huisarts, een plannetje maken met haalbare doelen om wat meer in beweging te komen.

* Regelmatig een dagje inlassen zonder doelen of verplichtingen rondom het in beweging komen of het positiever gaan denken. Af en toe even lekker vrij zijn van elk gevoel van 'moeten' of 'dit of dat willen bereiken' is ook belangrijk.

* Boeken in huis halen die je helpen, bijvoorbeeld over versterken van je zelfvertrouwen of zelfacceptatie. Mensen als Dr. Pieternel Dijkstra hebben over dat onderwerp fijne boeken geschreven.

* Jezelf niet afmeten aan ideaalbeelden, andere mensen, degene die je vijf jaar geleden was, enzovoort. Wel doen: gaan voor jezelf, vanuit wie jij bent, hier en nu.

* Jezelf trainen in vriendelijk over jezelf denken, op de hiervoor beschreven manier.

* Eventueel op forums op zoek gaan naar anderen ter herkenning en motivatie. Bijvoorbeeld mensen die meer willen bewegen, of met een voor jou herkenbare lichamelijke situatie leven en daar zo positief mogelijk mee om willen gaan.

* Blijf denken aan het wijze Chinese spreekwoord: Zelfs een wereldreis begint met een enkele stap. Stapje voor stapje, dat is mooi genoeg.

Veel succes en alle goeds gewenst,
Astrid Maria

Nieuwe reactie toevoegen

Om een reactie te plaatsen, kun je hieronder;

Nog meer vragen

Misplaatste achterdocht

Jos (25) De laatste tijd ben ik vaak erg achterdochtig naar mijn vriendengroep toe. Zelfs naar mijn allerbeste vrienden, die ik echt volledig vertrouw. Ik twijfel heel vaak of ze mij nog wel leuk en aardig vinden en of ze het nog wel leuk vinden om met mij om te gaan. Ik heb dit weleens besproken en zij zeggen van niet en eigenlijk weet ik dit ook, maar toch blijf ik er aan twijfelen. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Lees het antwoord
Angst voor ruzie

sanne (19) Hoe kom ik van de angst voor ruzie af en de bij komende reacties van mijn lichaam op ruzie? Gedachtes beïnvloeden jouw gevoel, jouw gevoel beïnvloed jouw lichaam. Je bent waarschijnlijk bang om ruzie te maken omdat je bepaalde gedachtes hebt over ruzie. Deze gedachtes hebben misschien te maken met hoe je vroeger geleerd hebt ruzie te maken, en het effect wat ruzie toen op je had. Ruzie is vaak een gevolg van onbegrip, onduidelijke communicatie of verschillende verwachtingen. Ieder mens reageert

Lees het antwoord
Wie ben ik?

Manon (27) Hi vind lastig om mezelf te zijn. Ik zie bij andere mensen van alles wat ik ook zou willen en ik denk dat sommige dingen passen bij in mijn ogen populaire mensen.Heel veel mensen vind ik saai, omdat ik dan denk ooh zo reageeert hij. Als ik reageer dan denk ik wel eens oeh ben niet mezelf want dan reageer ik vanuit mijn fantasie en niet vanuit mezelf. Daarnaast vind ik het lastig om mezelf te ontwikkelen. Net alsof ik jong wil blijven.Hierdoor neem ik geen risico. Hoe kan ik dit doorbreken

Lees het antwoord
Angst voor ruzie

sanne (19) hoe kom ik van de angst voor ruzie af en de bij komende reacties van mijn lichaam op ruzie?

Lees het antwoord